måndag 5 september 2011

Ätliga och oätliga svampar

Idag har jag och Casper varit uppe på heden och gått och jag lovar att jag har aldrig sett ett så makalöst svampår någon gång. Men först fick Bamse komma sig ut en sväng innan jag och Casper begav oss upp på heden. där hittade vi först den här skönheten.


Vackrast av alla svampar förför den oss som betraktar den, men ack så oätlig och giftig,


Casper verkade inte bry sig så mycket om svampen utan var med för att söka spår efter djuren som gått förbi.


Men jag förförs av svamparna och visst är det här en skönhet, fingersvampen med sina blöta fingrar som sträcker sig mot skyn. Dessutom är den god att äta.


Men vi hittade inte bara svamp utan även ett renhorn som låg där och prydde marken.


Men visst fanns det mer svamp, hur mycket som helst här är bara ytterligare en i horden av svampar som prydde marken på heden denna dag.


Vi mötte också på en hund när vi var på väg hemåt, en liten Zigge kom springandes mot oss. hon hade märkt att vi var hemma så hon smet från Carro och Daniel och hittade igen oss i skogen. Daniel kom efter med bilen i sakta mak och tänkte att hon kunde få springa av sig, så kanske hon höll sig på tomten sen. Vi pratade en stund där ute i skogen och hundarna fick busa och springa av sig innan jag och Casper vände hemåt och Zigge hoppade in i bilen och åkte hem hon med.

 Lev och må

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar