måndag 5 juni 2017

Fiskmåsen äter fisk och IS tar på sig skulden




Såg på nyheterna i morse och scannade av social media. 

Jag läser och ser att det som händer i vår värld, terror, IS, attentat och så vidare skapar en rädsla hos människor. Målet för terrorn är ”VI” vanliga människor, vilket skrämmer. Frågor väcks, osäkerhet och rädsla för att bli drabbad skapas. 

Då slog det mig att i de sociala medierna ökar toleransen för det extrema. Folk börjar dela rasistiska sajter med ursäkten ”inte för att jag brukar dela de här sidorna”. Människor delar inte sidorna för de är onda eller sympatiserar utan för att vår moraliska kurs ändrar riktning och våra principer luckras upp. Rädslor göder hat och gör oss mer mottagliga och toleranta mot det extrema. 

Jag går ut i min trädgård och gräver ner några buskar som jag fått från grannbyn. Tankarna fortsätter att snurra kring terrorattackerna som har hänt på senare tid.

IS rider på vågen av attentat och tar på sig allt, tveksamt om de ens ligger bakom dem. Varför gör det? Förmodligen för att deras vinst och deras makt ligger i människors rädsla. 

Vi matas med information från media, attentat, attacker, bomber, knivdåd, IS, islam osv. I rapporteringen skapar vi en hotbild som inte handlar om det extrema utan om vanliga människor som har en tro. Skillnaden mellan Trollhättan och det som rapporteras nu är att i Trollhättan pratades det inte ord om personens religiösa tillhörighet. Om vi tittar längre tillbaka så ser det likadant ut, ingen skräckpropaganda rapporteras om kristen tro i samband med attentaten. 

Börjar fundera på detta med religiösa fanatiker. Det har funnits en del i modern tid. Det är snart 40 år  sedan över 900 människor i sekten Folkets tempel begick kollektivt självmord eller dödades. I Knutby 2004 mördades det i religionens namn. Det finns massor av exempel på när kristna har begått terrordåd och dödat både sig själva och oskyldiga men i de fallen fördömer vi aldrig alla kristna generellt utan särskiljer sak och person.   

Ingen säger att ALLA kristna är onda utan dessa händelser lägger man på individnivå. Visst är det märkligt.

Jag börjar laga lunch och funderar på om vi håller på att skapa ett nytt judehat, fast nu handlar det om muslimerna. Lärde vi oss då ingenting av vårt senaste världskrig? Det jag hör från vanliga människor skrämmer mig. 

Media har ett ansvar att nyansera bilden men vi har också ett egenansvar att inte köpa allt som sägs om det som sker. Vi kan inte bara lyssna på det allmänna flödet av information och svälja det som fiskmåsen äter fisken som slinker ner, hel och i ett nafs. 

Det finns ingen sanning i att den som skriker högst har rätt. 

Vad är det hos oss människor som gör att vi så snabbt intar ett flockbeteende och ger oss på de som verkar vackla för att hjälpa dem att falla? Och sen, tillsammans med flocken försöka förgöra dem. På vilket sätt är vi då bättre än terroristerna? Det är samma hat som göder och skapar handlingen. 

Jag fortsätter gräva ner buskar i min trädgård och hoppas på att regnet inte kommer innan jag hunnit klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar